Opskrift på medisterpølse fra 1703

Medisterpølse eller blot medister er en skandinavisk specialitet. Det er en tyk, krydret pølse af hakket flæsk stoppet i svinetarme. Ordet er sat sammen af met og ister.
Ordet er første gang nævnt i den svenske biskop Hans Brasks husholdningsbog fra starten af 1500-tallet.
Brugeravatar
erikit
Site Admin
Geografisk sted:Hundested
Opskrift på medisterpølse fra 1703

Indlæg af erikit » man 5. nov 2018 03:13

Jeg har været så heldig at få en udskrift af en koge bog fra 1703, hvor der er en del opskrifter med. Opskrifterne er originale bortset fra at jeg har leget lidt med krydderierne.

Denne medister er interessant på grund af sin sammensætning af krydderier. Her er i alt fire krydderier: peber, nellike,
Kardemomme og muskatblomme. Jeg har valgt at foreslå, at
forholdet mellem peber, nellike, muskatblomme og kardemomme
skal være 3,2, 1, 1 på baggrund af andre opskrifter fra samme kogebog, Wigants kogebog fra 1703.

Denne medister skal ifølge opskriften serveres stegt.

Opskrift på hjemmelavet medisterpølse fra kogebogen wigants kogebog fra 1703
Dette er en PDF fil som du kan downloade, få større skrift eller printe ud. Du skal have Acrobat Reader installeret. Brug din browsers tilbageknap (pilen) for at komme retur efter du har set på pdf filen.

Medisterpoelse.png
Tryk på billedet for at se et større billed. Brug din browsers tilbageknap (pilen) for at komme retur efter du har set på billedet

Her er en video om hjemmelavet medister. Den omhandler ikke opskriften herover, men viser hvordan du laver hjemmelavet medisterpølse.

Her er videoen, der handler om hvordan du fremstiller hjemmelavet medisterpølse
Brug din browsers tilbageknap (pilen) for at komme retur efter du har set videoen.

Besvar